Saturday, June 6, 2009

alhamdulillah....dah berhenti merokok

salam dari melaka....

ALHAMDULILLAH.....
hampir atau sudah lebih 6 bulan aku berhenti merokok....
azam yang ingin dikotakan akhirnya dimakbulkan oleh ALLAH....
hahaha.....dari 2001 aku beraz
am nak berhenti merokok.dah 8 tahun rupanya.macam baru je semalam aku niat nak berhenti...hehehe......

aku mula terjebak dengan rokok ni didalam usia muda.....teramat muda....
permulaannya adalah ajakan kawan2.aku masih ingat lagi...
rokok pertama yang aku hisap adalah SALEM (member2 aku gelar rokok pondan).
maklum la,rokok tu sejuk.tapi pada masa tu kitorang cuma hisap hembus,tak la sampai sedut.bila asap rokok tu ada dal
am mulut,kami bercakap-cakap....konon-kononnya nak buat macam dalam cerita mat saleh masa musim sejuk.kalau masa tu bila bercakap je,mulut mesti berasap-asap...hahaha....
tapi dalam berani merokok tu,takut gak kalau kantoi.jadi kitorang merokok dalam semak yang memang menjadi kaw
asan permainan kitorang.
(agaknya,camni le rupa paru2 aku sekarang ni)


kadang-kadang tu bila tak ada duit,mula la pla
n 'sebat' rokok bapak masing2.
memang selalu rokok arwah bapak aku jadi mangsa....tapi masa tu aku masih tak berani lagi nak sedut asap rokok tu.maklum le...masa tu hisap rokok ni cuma main2 je....ada tak pe tak ada pun tak pe....

tapi bermulanya era sedut asap rokok masa zam
an remaja aku....
pertama kali sedut....memang berdesing kepala di
buatnya.diibaratkan macam tegaknya bulu roma,macam tu le aku rasa kat dalam kepala aku.
(tu dia,bahan2 yang digunakan dalam rokok)


setelah lebih dari 10 tahun menjadi perokok tegar....satu hari tu aku rasa dada aku sakit...aku pergi klinik,doktor suruh x-ray.diberinya ubat pecah angin dan lain2 ubat.sampai habis ubat tu aku makan,sakit t
ak juga kurang.
aku pun tertanya-tanya,apa punca yang buat dada aku sakit ni...tapi sambil berfikir tu,rokok tetap sedut...hahahaha....
aku sebenarnya dah perasan,bila aku merokok je,dada aku akan sakit.jadi permulaan tu,aku kurangkan merokok....boleh tahan le kurangnya,tapi bila merokok mesti sakit.jadi satu hari tu aku cuba tak sentuh rokok.
perghhhh.....mula2 tu punya le seksa...nak2 lak aku aku uji lagi diri aku...aku letak rokok yang belum abis aku hisap kat atas m
eja bilik aku...hahaha...padan muka ko man...

mula-mula tu memang gigil satu badan.....bila masuk bilik,tangan mesti nak mencapai rokok....tapi aku tetap tahan....disini aku dapat lihat hikmahnya berpuasa....kalau waktu siang boleh tahan tak makan,tak minum,tak merokok...kenapa malam tak leh pulak ye tak?
tapi jujur aku kata,dalam usaha nak berhenti merokok tu,poket memang penuh dengan gula2 atau chewing gum.asal terasa nak merokok (lebih2 lagi lepas makan) aku mesti kunyah gula2.dan dalam "waktu berpantang" ni le,aku jadi kuat makan....mana taknya,kalau dulu....tak makan tak apa tapi jangan tak merokok....bila dah berhenti merokok ni,tak tau nak sedut apa....aku sedut jelah apa2 je makanan yang teragak nak makan.dan dalam masa tak sampai 2 bulan rasanya...pinggang aku dah naik 1 inchi...
diakui,ujian nak berhenti merokok ni memang banyak...lebih2 lagi kalau ada kawan2 yang suka menyakat.kadang2 tu,dihembuskan asap rokok kat muka aku.
dihulurkan sebatang rokok kat aku.bila aku taknak...memang berkepuk aku kena kutuk....tapi ada masa2nya aku hangin gak....pernah gak aku "sound" member aku,"lagi sekali ko hulur rokok tu kat aku,aku patahkan depan mata ko".bila dah kena "sound" macam tu..tak de lagi la diorang hulur kat aku....
sebenarnya,memang gigil badan bila kena sakat ni...bukan gigil marah tapi gigil nak capai rokok tu....
alah...ibarat orang berpuasa....bila ada yang makan depan korang...nak2 lak ayam goreng pakcik sarip pasar malam yang rangup dan lemak berkrim disukai ramai tu....apatah lagi bau ayam goreng tu yang....perghhhh....
boleh terbuai lena dibuatnya....camne perasaan korang?
macam tu le rasanya bila kita cuba berhenti merokok ni....hanya dengan izin ALLAH dan azam yang kuat je seseorang tu boleh berhenti merokok....
(macam-macam penyakit dapat)

alhamdulillah....
aku adalah salah seorang insan yang dipilih oleh ALLAH untuk berhenti merokok.
sejujurnya aku katakan....dalam usaha untuk berhenti merokok...aku tak gunakan apa2 petua atau ubat.semuanya adalah kehendak ALLAH.yang aku buat cuma tahan diri aku dari merokok.dan selebihnya aku cuma bertawakkal pada ALLAH.
semoga usaha aku,membuahkan hasil....
memanglah salah satu sebab aku berhenti merokok ni berpunca dari sakit dada.
tapi yang betul2 memberi kesan adalan satu ayat yang berbunyi...
"sebatang rokok,sebutir peluru,satu nyawa"
ayat ni merujuk kepada sumbangan rokok tu terhadap kekejaman israel keatas saudara2 kita di palestin...
ini info yang aku dapat dari laman PPIM...

1. Total World Population: 6.5 Billion

2. Total Muslims in the world : 2 Billion

3. Total Smokers in the world : 1.15 billion

4. Total Muslim smokers in the world :400 million

5. Largest Cigarette maker is Phillip Morris

6. Phillip Morris donates 12% profits to Israel

7. Total Muslim money to Morris $800 million DAILY

8. Average profit margin is 10%

9. Average profit for Morris is $80 million DAILY

10. Thus $9.6 million of Muslim money goes to Israel every single DAY ......yes DAY!!!

kalau korang nak tau...phillip morris ni adalah syarikat tembakau terbesar didunia....
produk2 syarikat ni adalah Marlboro, Merit, L&M, Winston, Gold Cost, Coted’Or, Philadelphia, Polo, Milka, Malabar, Marabou, Prince, Benson & Hedges dan West.

bayangkanlah...400 juta orang islam yang merokok....
dan 400 juta orang yang merokok tu telah sumbangkan $9.6 juta untuk israel bantai umat islam palestin...tapi bila mintak derma untuk rakyat palestin....bukan main liat lagi....

diakuilah....tak berguna kita laung-laungkan kebencian terhadap israel kalau dalam poket tu masih ada kotak rokok....kalau kat telinga tu masih terselit sebatang rokok....kalau kat celah jari telunjuk dan hantu tu masih dikepit rokok.
kita berkata dengan penuh semangat untuk melakukan boikot keatas barangan israel....tapi lupa....patutnya rokok tu kita boikot dulu.....benda yang tak ada faedah....buat perabis duit...buat datang penyakit....
(lebih kurang macam ni la)

kalau dulu,bau asap rokok ni adalah bau yang paling wangi...tapi sekarang ni asap rokok ni dah mula berbau busuk bagi aku.....
cuma tak bestnya berhenti merokok ni bila ada kesan yang kurang elok....
1)idea susah nak datang...
sebab tu bila nak bagi pendapat,aku kena banyak kali berselawat...sebab kotak ingatan aku taknak terbukak...hahaha....
kalau dulu,bila tak ada idea....capai sebatang rokok...cukup sekali sedut...mencurah curah idea datang....
hikmah disebaliknya pulak.....banyak selawat...banyak le pahalanya dan banyak pulak keberkatan pendapat yang keluar dari mulut ni....berbeza kalau merokok...tak selawat...bila idea mencurah2....main kaut mana yang dapat....banyak la silapnya bila bertutur.....

2)mudah marah....
pernah aku balingkan joystick ps2 aku...hancur berkecai (nasib baik joystick local)
tapi alhamdulillah....bila marah je...dada mesti sakit dan banyak pulak istighfarnya....
kalau dulu....bila baran je...capai rokok....hilang le baran tu...(walaupun tak sepenuhnya) tapi tak ada la istighfar....

tapi aku anggap ni semua kesan sementara.....
cuma aku bermohon agar aku istiqamah berhenti merokok ni....
alah....senang rupanya berhenti merokok ni....ingatkan susah sangat....
hehehehe..........
SEGALA PUJI HANYA BAGIMU YA ALLAH...........AMIN....

wallahua'lam......



8 comments:

Muhammad said...

respek ko man!

rahmanw said...

salam....
terima kasih che mad....
tu semua keje ALLAH....aku tak ada daya upaya pun....

armada said...

urmm.. bagus laa man, ko dah berhenti merokok... aku laa kawan maya ko yang hepi dengar berita nie.. pasni dapat laa ko mencurahkan nilai sekotak rokok ko too kepada benda lagi berfekdah... moga ko akan terus hindari rokok...

rahmanw said...

salam...
terima kasih armada...
orang kata susah nak berhenti....
tapi bila aku dah berhenti merokok ni...memang aku rasa...alah...macam makan kacang je....
sekarang ni,kalau dok sebelah member yang isap rokok pun aku tak ada masalah dah....
tapi jujur kata la....nak berhenti ni,tahap kesabaran memang kena tinggi....sebab macam2 godaan yang datang...bisikan syaitan...ajakan kawan2...nafsu lagi....
tapi alhamdulillah....berjaya juga berhenti merokok...
ko kena belanja aku makan ni...hehehehe.....

Cahaya Bulan said...

alhamdulillah.. teruskan lagi usaha!! belia benci rokok!! it is always too hard.. but in the end.. no pain, no gain!

Anonymous said...

Kenari 07
Salam..tahniah rahman..
saya kagum dengan usaha anda untu berhenti merokok.....
Semoga terus diberi kekuatan..dan kesihatan yg baikkk....'

Jom kita banteras perokok2 di Malaysia...

rahmanw said...

salam...
insyALLAH...dah istiqamah dah walaupun kadang2 tu datang jugak godaan...tapi ALHAMDULILLAH...mudah tepis...

olie fazlia said...

caiyokkk... alhamdullilah
.. awak seorg yg hebat