Friday, June 12, 2009

perjuangan tetap perjuangan

salam dari melaka.....

semakin panas isu kerajaan perpaduan ni.kebanyakan blog2 yang aku jengah,pasti tak lari memberi komen pasal kerajaan perpaduan ni.ada yang setuju,ada yang membantah dan ada juga berkecuali.kalaulah ditanya pada aku,secara jujur akan aku katakan,kalaulah diikutkan darah muda....aku juga akan beremosi sepertimana sahabat2 yang lantang menyuarakan bantahan terhadap kerajaan perpaduan ni.tapi bila aku melihat pada diri sendiri,siapalah aku untuk mempertikaikan segala keputusan mahupun perancangan yang telah dan akan dilakukan oleh pucuk pimpinan PAS?sudah besar sangatkah jasa aku dan sumbangan aku didalam PAS?malah yang lebih penting,sudah berapa lama aku didalam PAS hinggakan hendak mempertikaikan segala perancangan TG haji hadi sedangkan TG haji hadi sebagai salah seorang pemimpin lama yang erada dalam PAS telah dan pernah mengharungi segala pahit getir didalam perjuangan.

walaupun aku tidak bersetuju dengan kerajaan perpaduan ni,tapi aku tak nafikan ada kebaikan didalamnya.tapi bagi aku,kesilapan TG haji hadi adalah kerana mengabaikan sistem syura didalam PAS itu sendiri.tidak membuat perbincangan terlebih dahulu bersama sama pucuk pimpinan yang lain sebelum mengeluarkan kenyataan mengenai kerajaan perpaduan ni pada umum.
maka kenyataan yang dianggap peribadi disalah ertikan oleh parti lain (baik dari pihak BN atau PR) bahawasanya ianya adalah keputusan PAS.
kita sedia maklum,pengalaman PAS ketika bekerjasama dengan UMNO hinggakan ditendang keluar dengan secara hina sepatutnya dijadikan kayu ukur agar PAS lebih berhati hati jika ingin kembali bekerjasama dengan UMNO.ataupun seharusnya PAS menolak untuk merujuk kembali jika kita imbas kembali kekejaman demi kekejaman yang pernah dilakukan oleh pemimpin pemimpin UMNO satu ketika dulu.apatah lagi UMNO secara terang terangan menolak hukum malah islam itu sendiri sebagai batu asas dalam hal pentadbiran negara.
penghinaan terhadap hukum ALLAH,peristiwa memali,ISA,rasuah,kroni dan bermacam macam kezaliman yang dilakukan.inilah yang menjadi kemarahan ahli2 PAS khususnya hingga mereka merasakan tidak seharusnya isu kerajaan perpaduan ini dibangkitkan ataupun secara tepat lagi...tiada ruang dan peluang bagi UMNO mengadakan perbincangan dengan PR.


PAS pada hari ini sedang dilanda ujian yang amat besar bilamana isu kerajaan perpaduan ini telah membahagikan PAS kepda 3 golongan.yang bersetuju,yang membantah dan yang berkecuali.ujian ini juga menjadi titik tolak terhadap penerimaan atau penolakan rakyat pada PRK manek urai yang akan datang.
dapat aku perhatikan,suara golongan muda adalah yang paling lantang membangkang kerajaan perpaduan ni.benar...ada sesetengahnya menggunakan cara yang tidak sepatutnya dalam menunjukkan rasa tidak puas hati mereka hinggakan setengah golongan yang lain menganggap ianya satu cara yang amat kurang sopan.tapi kalau dilihat pada sudut positif,ahli2 PAS bukanlah seperti ahli2 UMNO yang diibaratkan seperti kerbau yang dicucuk hidung.kemana sahaja diheret oleh pemimpinnya,maka disitulah hala tujunya.biarpun dalam hal merugikan agama,bangsa malah UMNO itu sendiri.ahli2 PAS akan bangkit menentang satu2 perkara yang dilihat akan merugikan PAS biarpun ianya keluar dari mulut presidennya.
cuma harapan aku,biarlah penentangan itu disusuli akhlak dan peribadi yang elok tanpa makihamun atau menilai dengan menggunakan ilmu...tidak dengan emosi.
kalaulah ditanya pada aku adakah aku akan berpaling dari PAS jika terlaksana kerajaan perpaduan ni,maka aku tetap mengatakan selagi PAS meletakkan AL QURAN dan AS SUNNAH diatas pundak kepala mereka,selagi itu aku tetap menyokong.seperti yang telah aku katakan,perjuangan aku adalah kerana ALLAH,untuk ALLAH.PAS hanyalah sebagai tiket perjuangan kerana tidak selayaknya aku mengatakan aku mampu berjuang seorang diri.
kalaulah kerana kerajaan perpaduan ni aku mengalihkan sokongan pada PAS...tiada bezalah seolah olah aku lari dari perjuangan.kalaulah kerana kerajaan perpaduan ni menyebabkan aku memaki hamun ulama'...maka akan aku katakan aku lebih hina dari anjing kurap yang makan bangkai ditepi jalan.
kerana aku tahu....sejarah akan berulang...dan terus berulang...
sekiranya RASULULLAH boleh bekerjasama dengan yahudi hingga termetrinya piagam madinah,maka salahkah jika PAS HANYA....diulangi...HANYA mengadakan perbincangan dengan UMNO?
kesimpulannya....kerja2 dakwah perlu dijalankan baik dari luar atau dari dalam.
pendapat TG haji hadi mungkin salah,tapi mungkin juga betul.pendapat kita boleh jadi betul,tapi mungkin juga tidak betul.perkara belum tentu jadi sebab ianya cuma sekadar pendapat.sudah menjadi kebiasaan dalam berjuang,pasti ada dugaan.
Alif, Laam, Miim.
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (al-ankabut 1-3)
maka anggap sahajalah ujian didalam PAS pada hari ini adalah ujian bersama.tidak perlu rasanya kita jadikan kerajaan perpaduan ni satu alasan untuk kita alihkan sokongan kita terhadap PAS.isu ini tidak sehingga membabitkan hukum dan aqidah.kalaupun kita tentang..tentanglah dengan cara berhikmah...bukan dengan cara maki hamun dan kekerasan.
dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (al-baqarah 216)

wallahua'lam.....


2 comments:

BUJANG SUSAH said...

best posting man....

rahmanw said...

salam...
kita kawan tak mo lawan....