Wednesday, August 18, 2010

Iftar Madrasah Hashimiah bersama Anak Yatim Pelarian




Lokasi: Madrasah Hashimiah, Selayang
Tarikh: 17 Ogos 2010, 7 Ramadhan 1431

Alhamdulillah, selesai iftar Ramadhan yang pertama di Madrasah Hashimiah yang menempatkan anak-anak yatim dan miskin dari pelarian Rohingya dan Myanmar Muslim. Saya kagum, dengan hanya RM200, dapat menaja sehingga 100 orang untuk berbuka puasa dan kini orang ramai sudah mula menaja anak-anak yatim dan warga miskin pelarian ini untuk berbuka puasa di Madrasah Hashimiah.


anak-anak pelarian bantu untuk jualkan bubur kacang yang istimewa di hadapan Madrasah

saya bersama Tn Hj Wan Rusli menyediakan daging kari Qurban For Life untuk berbuka

kacang goreng antara hidangan utama

bubur bali dengan kelapa parut

bubur kacang istimewa dengan isi daging

warga Hashimiah bekerjasama menyediakan juadah berbuka

hidangan berbuka puasa yang enak

anak-anak Hashimiah

doa mereka untuk penderma-penderma yang murah hati

senarai nama yang menaja

Ramai juga rakan-rakan yang bertanya, cukupkah dengan RM200 untuk diberi makan kepada 100 orang? Itu yang uniknya di Madrasah Hashimiah. Semalam saya tiba di Madrasah jam 6 petang dalam keadaan basah kerana hujan dan Amir (dari Muslim Aid) sudah tiba lebih awal. Antara menu dari RM200 tersebut ialah bubur yang dibuat daripada pelbagai jenis kacang yang dimasukkan sedikit daging, bubur bali yang diletakkan kelapa parut, kacang goreng, bihun goreng dan buah seperti pisang dan tembikai.

Menurut Ustaz Hashim, masih terdapat 15 hari kekosongan untuk ditaja sehingga 1 Syawal. Pada yang berminat untuk menaja anak-anak yatim serta warga miskin pelarian untuk berbuka, boleh hubungi saya terus di pejabat Muslim Aid, 03-22881996. RM200 tajaan untuk satu hari.

No comments: