Wednesday, May 27, 2009

Ibrahim Bin Adham dan seekor gagak

salam dari melaka.....

Pada zaman dahulu,ada seorang abid yang bernama Ibrahim Bin Adham.Pada suatu saat dia keluar rumah menuju tanah lapang dan apabila sampai ketempat dituju,lalu dia membentangkan kainnya untuk makan di atasnya.

Saat mulai makan,tiba2 datanglah seekor burung gagak mengambil sepotong roti lalu terbang semula ke udara.Melihat hal umpama ini,Ibrahim merasa hairan sehingga ibrahim berusaha mengejarnya dengan mengunggang kuda.Burung yang dikejarnya sampai pada gunung dan akhirnya lenyaplah dari pandangannya.

Kemudian Ibrahim naik ke atas gunung dan mencari burung tersebut.Di kala Ibrahim berusaha mendekati,maka terbangkal burung itu dan saat itu juga Ibrahim melihat lelaki dalam keadaan terikat.

Melihat hal umpama ini,lalu ibrahim turun dari kudanya lalu berusaha melepaskan orang itu dari ikatannya.Lalu Ibrahim menanya keadaan orang tersebut,lantas orang itu berkata:
"aku adalah saudagar,kemudian datanglah perompak dan merampas hartabendaku kesemuanya.setelah itu diikatnya selama tujuh hari.setiap hari burung gagak datang kepadaku sambil membawa roti dan bertenggek di atas dadaku serta menyuapkan roti kepadaku dan Allah tidak membiarkan hidupku dalam kelaparan sejak hari2 itu.

Selesai mendengar cerita itu,lalu Ibrahim berusaha menghantar orang itu dengan mengenderai kuda sampai kekediamannya.
Kemudian Ibrahim Bin Adham bertaubat kepada Allah dan semua pakaian mewah ditinggalkannya,lalu memakai pakaian yang sederhana dan membebaskan hamba sahayanya serta mewaqafkan rumah dan harta bendanya.

Setelah itu dia pergi ke Mekah dengan bertongkat tanpa membawa bekalan,kenderaan dan dia hanya bertawakkal kepada Allah.
Sekalipun tanpa bekalan,dia tidak merasa lapar hingga sampai pada tempat yang dituju yakni Mekah dan terus menuju ke ka'bah untuk mengungkapkan rasa syukur kepada Allah dengan memujiNya.


mutiara hikmah........

Berkenalanlah kepada Allah pada waktu senang nescaya Allah akan kenal kepada anda pada waktu susah.
Orang yang mendekati Allah sehasta,Allah akan mendekatinya sedepa.
Orang yang menuju kepada Allah dengan berjalan kaki maka Allah akan menujunya secara berlari.

Wallahua'lam........

2 comments:

BUJANG SUSAH said...

salam bro... nice posting.. tumpang copy eh..?

rahmanw said...

'alaikumussalam.......
boleh je...silakan.....